چگونه نام شرکت، کسب و کار یا برند خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب نام شرکت و کسب و کار
نمی تونی اسم مناسب رو برای کسب و کارت پیدا کنی؟ مدتی هست این مسئله ذهنت رو درگیر کرده؟ تو این مقاله بهت آموزش میدم چطوری نام سازی کنی! چطوری کلماتی که برای نام سازی نیاز داری پیدا کنی! در آخر نکات خیلی مهم و باید ها و نباید هایی که در انتخاب نام باید در نظر داشته باشی. پس بدون از دست دادن فرصت بیاید شروع کنیم

انتخاب لغات مناسب برای نام شرکت یا کسب و کار

درست مثل آشپزی که شما به مواد اولیه نیاز دارید برای ساخت نام هم شما به مواد اولیه نیاز دارید.

ممکن است شما ندونید چه لغت هایی رو می خواهید ترکیب کنید یا مخفف بگیرید برای اینکار شما حتما نیاز به یاداشت کردن دارید همونطور جمع و تفریق اعداد بزرگ بدون نوشتن سخت هست انجام این کار هم بدون نوشتن سخت هست.

روی کاغذ شروع کنید لغاتی که مربوط به کسب و کار شما میشه رو یاداشت کنید. لغاتی که اهداف شماست یا شخصیت کسب و کار شما و کاری که انجام می دید رو توضیح میده بعد شروع کنید هم خانواده و معنی خارجی این لغات رو پیدا کنید.

سپس سعی کنید این لغات رو به روش هایی که در ادامه میگیم ترکیب کنید تا به بهترین نام شرکت یا کسب و کار رو پیدا کنید.

روش های ساخت نام شرکت یا کسب و کار

ترکیب دو لغت:

دو لغت را ترکیب کنید می توانید از ترکیب فارسی و انگلیسی نیز استفاده کنید یا مخفف یک کلمه با یک کلمه کامل. مثال: فیس بوک، مایکرو سافت، پارس آنلاین

لغات بی معنی:

لغاتی که بی معنی هستن اما گیرا هستن و تلفظ راحتی در تمام زبان ها دارند. مثال: گوگل، تویتر، یاهو

لغات خارجی:

لغاتی که در زبان های دیگر معنی دارند. مثال: اسنپ به معنی شکستن یا بشکن هستش، زوم ایت

نکته: snapp از دو p استفاده کرده است تا کلمه app را در نام خود بگنجاند.

استفاده از ادبیات و لغات اصیل ایرانی:

استفاده از لغات استفاده شده در لغت نامه و یا لغات قدیمی و تاریخی این لغات به علت کم استفاده شدن انتخاب مناسبی برای یک نام هستند و دارای معنی و مفهمومی می باشند و با یک جستجو در اینترنت می توانید این لغات را پیدا کنید. مثال: نگارين (به معنی نقاشي شده)، آتوسا (دختر کوروش بزرگ و همسر داریوش بزرگ همچنین دختر اردشیر دوم)، پردیس (به معنی بهشت)

لغات یک کلمه ای

می توانید از لغاتی استفاده کنید که مربوط به کار شما می باشد. مثال: تلگرام، شیپور، دیوار، آپارات، شاتل، آمازون

توضیح کار در نام برند

نام برندی را انتخاب کنید که کار شما را توصیف کند. مثال: رادیو جوان، دانلود ها، اتاق خبر 24

حروف اول چند لغت

ترکیب حروف اول چند لغت و معمولا از سه یا چهار حرف تشکیل می شود. مثال:WWE ,FBI ,OPEC ,NBC ,BBC

صدا سیما IRIB و خبر گذاری ایسنا ISNA

ترکیب خلاصه لغات

ترکیب خلاصه دو لغت یا خلاصه یک لغت با یک لغت کامل مثال: دیجی کالا دیجی مخفف دیجیتال است، چیلیوری چیلی به معنای فلفل و وری مخفف کلمه دیلیوری می باشد که معنای ارسال و پست است.

نکته: این روش یکی از بهترین روش ها برای ابداع یک نام منحصر به فرد و تک می باشد.

مثال: شرکت verizon (یک کمپانی خیلی معروف خارجی است) از ترکیب کلمه veritas که در لاتین به معنی حقیقت و horizon به معنای طلوع در انگلیسی ساخته شده است.

مثال: ترکیب کلمه آموزش و ساخت که می شود آموخت

لغات خلاقانه و دو پهلو

می توانید از ایهام و دو پهلو بودن لغات و یا تلفظ مشابه برای نام برند استفاده کنید مثال: whatsapp که بر گرفته از what’s up که به معنی چه خبر می باشد لغتی است که نسل جوان آمریکایی برای احوال پرسی در اول ملاقات استفاده می کنند.

استفاده از نام و فامیل خود

شما می توانید از نام و فامیل خود یا یکی از آنها استفاده کنید.

مزایا: شما را معروف می کند – در صورت تغییر موضوع کسب و کار انعطاف پذیر است و شما را محدود نمی کند.

معایب: کار شراکتی را مشکل می کند – فروش کسب و کار و برند را سخت می کند.

مثال: مک دونالد، آدیداس (Adolf Dassler) یک نام آلمانی است و مخفف آدولف نیز آدی هستش مثل محمد و ممد

نکته: اگر نام و فامیل شما سخت یا تلفظ عجیب دارد، طولانی یا خیلی رایج است و یا خارجی است و بومی نیست از نظر مشتریان سعی کنید از این روش استفاده نکنید.

مثال: نام صاحب اصلی مک دونال ‘ری کرواک’ هستش ولی او می دانست کرواک نام مناسبی نیست در عوض نام مک دونالد که یک نام اصیل آمریکایی هست و گرم و جذاب هستش را انتخاب کرد.

ترکیب روش های بالا

تمام روش هایی که در بالا توضیح دادم رو می تونید با هم ترکیب کنید تا به بهترین نام شرکت یا کسب و کار خودتون برسید.

نکات مهم قبل از انتخاب نام

یک سری نکات خیلی مهم هم قبل انتخاب نام کسب و کار بهتون میگم حتما سعی کنید رعایت کنید. چون تعویض نام معمولا باعث نابودی شخصیت برند می شود. و بهتر است قبل عجله کردن چند دقیقه بیشتر به تصمیمتون فکر کنید.

تحقیق کنید

تحقیق کنید نام انتخابی ثبت شرکت ها نباشد دامین آزاد داشته باشد و جیمیل و شبکه های اجتماعی آن مثل اینستاگرام و تلگرام و …  در دسترس باشد.

تحقیق کنید نام انتخابی در زبان های دیگر چه معنی می دهد و به معنی الفاظ زشت و رکیک نباشد و به موضوعات بد مرتبط نباشد (با یک سرچ ساده گوگل می توانید متوجه شوید) و همچنین در زبان خود تلفظ آن شبیه الفاظ بد نباشد.

حوزه کاری نام

حواستان باشد اگر نامی در رابطه با کسب و کار خود انتخاب می کنید، در صورت تغییر حوزه کاری نا مناسب می شود. در صورتی که قصد دارید کارتون رو به حیطه های کاری دیگه گسترش یا تغییر بدید قبل انتخاب نام این موضوع رو در نظر بگیرید.

جنبه قانونی نام

با یک وکیل مشورت کنید تا به مشکلات حقوقی بعدا برخورد نکنید.

کوتاه بودن نام

از اسامی طولانی بپرهیزید هم حفظ کردن آن سخت می باشد هم هنگام تایپ احتمال اشتباه را بالا می برند.

سادگی نام

از نوشتن لغات با غلت املایی به صورت عمدی بپرهیزید مثل “ارتباتات” همچنین از حذف حروف ناخوانا مثل “خاهران” و اضافه کردن حروف اشاره (مثل تبدیل  ُ به و) مثل “موروارید” بپرهیزید این موارد شامل نوشتار انگلیسی هم می شود (مثل استفاده در دامین). چون هم باعث اشتباه مشتریان در جستجو نام شما میشه، هم شما هر بار آدرس سایتتون به کسی می دهید باید درمورد غلط املایی توضیح بدید که چطوری بنویسند.

از نام هایی که تلفظ سخت و یا نوشتار سخت دارند و ایجاد ابهام و سردرگمی می شوند بپرهیزید و همچنین نام هایی که فینگلیش آن می تواند (برای تایپ در دامین) به چند صورت باشد و گیج کننده هستند بپرهیزید.

متفاوت باشید

یکی از مهمترین شاخصه های یک اسم خوب متفاوت بودن هست.

الهام بگیرید اما تقلید نکنید! با توجه به موفقیت بزرگ سایت دیجی کالا در کشورمان اکثر صاحبان کسب و کار اولین نامی که به ذهنشان برای یک برند می رسد ………. کالا است. این کار باعث پایین اومدن ارزش برند شما می شود و اصالت کار شما رو از بین می برد.

سعی کنید تا حد ممکن با رقبا خود متفاوت باشید و به هیچ وجه از اسامی اونها تقلید نکنید.

در عوض از روش های بالا برای ایجاد این نام استفاده کنید و نام منحصر بفرد خود را بسازید.

فقط شعار نباشه

معنی نام خود را بدانید و به آن عمل کنید مثال: یک شرکت مشاوره نام خود را پشتیبان24 انتخاب می کند اما فقط در ساعات اداری خدمات پشتیبانی را ارائه می دهد مشخصه پشتیبان24 به معنی پشتیبانی 24 ساعته است.

جمع بندی

به شما تبریک میگم! شما هرچیزی که برای انتخاب یک اسم و نام برای یه کسب و کار موفق را نیاز دارید یاد گرفتید!

انتخاب نام برای کسب و کار خیلی مهم و حساس است چون بخشی از شخصیت برند شماست و انتخابی هست که تا آخر عمر همراه شما می ماند و می بایست به درستی انجام شود.

اما بیش از اندازه حساسیت به خرج ندهید اگر نامی پیدا کردید که قابلیت های اصلی که شامل سادگی و منحصر به فرد بودن را داشت و نکات بالا در آن رعایت شده بود نام مناسبی است و به دنبال نام بهتر نگردید و فراموش نکنید در آخر این نام فقط یک وسیله است و تلاش و کوشش پشت نام هست که شما رو به موفقیت می رساند نه خود نام.

شاید از این مطالب مشابه هم خوشتان بیاید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا