برند چیست؟ هدف برند چیه؟ و 3 دلیل مهم اهمیت برند!

برند چیست
دوستداری مردم بیشتری مقدار بیشتری طی سال های بیشتر و به قیمت بالاتر ازت خرید کنن؟ ممکنه بپرسی مگه همچین چیزی ممکنه؟ بله با برند سازی یا برندینگ می تونی همه ی اینکار ها رو بکنی. در ادامه بهت میگم برند چیست، چرا برند مهمه، هدف برند چیه، ارزش برند چقدره و شخصیت برند چیه و ...

برند چیست؟

قبل از اینکه بهتون بگم برند چیه، باید بهتون بگم برند چی نیست. چون خیلی شایعات و اطلاعات غلط در مورد این کلمه وجود داره و می تونه گیج کننده باشه.

برند لوگو نیست!

خیلی ها فکر می کنند لوگو برند هستش اما لوگو یه ابزار موثر برای نمایش نماد هستش و برند نیست.

برند محصول نیست!

بعضی ها هم فکر می کنند برند یک محصوله وقتی راجعبه برند صحبت می کنند مثل شامپو صحت یا داروگر.

برند یک اسم نیست!

بعضی ها میگن برند اسم یه کسب و کار یا یه شرکت هستش.

برند داستان یا شعار نیست!

برخی هم میگن برند یک داستانه که یه کسب و کار یا شرکت راجعبه خودش میگه.

برند قول است؟

آدم هایی هم هستند میگن برند یک قول هست. این تا حدودی درسته اما کامل نیست.

پس برند واقعا چیه؟

برند احساسات قلبی مردم نسبت به کسب و کار ، خدمات یا محصولات شماست. برند یک نتیجه است.

وقتی شما خدمات یا محصولی به مشتری ارائه می دید. مشتری پس از استفاده احساسات و نظری راجعبه محصول و خدمات شما پیدا می کنه. این احساسات برند هستش پس شما یک برند ندارید.

شما بسته به تعداد مشتری هاتون ممکن هست هزاران یا میلیون ها برند داشته باشید چون احساسات هر فرد ممکن است کمی متفاوت باشد. ولی تا زمانی که گروه زیادی از مشتریان نظرات مشابه داشته باشند مشکلی وجود نداره.

برند مثل اعتبار هستش.

به معنی دیگر برند چیزی نیست که شما راجعبه خودتون میگید، برند چیزیه که مردم راجعبه شما میگن.

بعضی ها میگن برند یک داستان یا یک قول هست اما در واقع برند نتیجه اون قول و داستان است. اگر ساخت برند رو از اینجا شروع نکردید پس شما نمی دونید دارید چیکار می کنید!

برای اینکه بفهمید برند شما چیه باید این سوالات رو از خودتون بپرسید.

توی سر مردم چی می گذره؟ ما به چه چیزی دست یافتیم؟ چه اعتباری ایجاد کردیم؟

مردم احساسشون نسبت به اسم کسب و کارم، لوگوم، محصولاتم، بسته بندی محصولاتم، پیام و داستانمون، رفتار کارمندانمون، خدمات پس از فروشمون و … چیه؟

این چیزی نیست که هرکسی بدونه و کسی که این موضوع رو درک می کنه توی کسب و کار خیلی قدرتمند میشه.

چرا برند مهمه؟

  1. مردم کلی انتخاب دارن برای خرید کالا و خدمات اما زمان و حوصله کمی دارن برای انتخاب.
  2. اکثر خدمات و کالا ها مزایا و امکانات مشابه دارن.
  3. ما معمولا معیار خریدمون اعتماد هستش.

اعتماد یکی از مهم ترین عنصر های فروش هستش. و با استفاده از برند شما می تونید اعتماد سازی کنید.

کوکاکولا فروش 2.5 برابری نسبت به پپسی داره مردم میگن کوکاکولا طعم بهتری نسبت به پپسی داره. اما وقتی تو یه آزمایش (این لینک آزمایش هست البته انگلیسی هست) به صورت چشم بسته از 50 نفر از طرفداران نوشابه تست گرفتن تا مزه نوشابه رو بچشن و بگن کدوم کوکا هست کدوم پپسی نتیجه نشون داد مردم نتونستن تفاوتشون رو تشخیص بدن.

سوال پیش میاد اگر جفتشون طعمشون مشابه هست چرا مردم فکر می کنن کوکاکولا خوش طعم تر هست و چرا کوکا فروش 2.5 برابری داره؟

جواب یک کلمه هست. برند!

هدف برند چیه؟

هدف اصلی برند اینه که مردم بیشتری، مقدار بیشتری، طی سال های بیشتر و به قیمت بالاتر ازت خرید کنن. همچنین به صورت رایگان برات تبلیغ کنن و شما رو به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد بدن.

برند یک سرمایه گذاری بلند مدت است. اگر دنبال یه سود و درآمد سریع کوتاه مدت هستی جای اشتباهی داری دنبالش می گردی.

سوال پیش میاد آیا این سرمایه گذاری ارزششو داره؟ نه تنها ارزششو داره بلکه مهمترین دارایی هر کسب و کار هست. به اطراف خودتون نگاه کنید، ثروتمند ترین و موفق ترین کسب و کار ها کیا هستن؟

اپل، آمازون، کوکاکولا، دیجیکالا، اسنپ و … همگی برند هستند! به رفتارشون نگاه کنید، چقدر به احساسات و رضایت مشتریانشون اهمیت میدن؟

ارزش برند رو چطوری ارزیابی کنم؟

ارزش برند رو به روش های مختلفی میشه ارزیابی کرد. مثل:

  1. قیمت بیشتر محصول نسبت به محصولات مشابه
  2. قیمت سهام
  3. سود آوری در آینده
  4. هزینه جایگزینی خدمات و کالا و اعتبار
  5. و ….

در ادامه یکی روش های ارزیابی ارزش برند که به نظرم یکی از روش های خوب هست رو بهتون توضیح میدم.

روش پله های برند

1. رضایت

به معنی اینکه آیا کاری که گفته بودید انجام دادید؟ به قولی که داده بودید عمل کردید؟ و مشتری از شما راضی بود؟

اگر مشتری های شما همچین احساسی داشتن شما پله ی اول برند رو فتح کردید.

2. لذت

آیا فراتر از قولی که داده بودید و انتظارات مشتری عمل کردید؟

به صورتی که مشتری بگه این خدمات یا محصول عالی بود من راجعبش به همه دوستان و خانوادم میگم.

3. درگیری احساسی

چقدر با مشتری درگیر شدید؟ خیلی هامون احساس تعلق به یک گروه داریم مثل وقتی که می پرسی استقالالی هستی یا پرسپولیسی به همین صورت آدمایی می بینی که میگن و سامسونگی هستی یا اپل یا هواوی وقتی به این درجه رسیدید. مشتریان شما احساس می کنند عضوی از گروه شما هستند میگن من عاشق این کمپانی هستم، مهم نیست چی تولید کنن من می خرمش. مردم به صورت احساسی درگیر میشن مثل وقتی که استیو جابز (بنیان گذار کمپانی اپل) فوت کرد مردم زیادی در مراسم ختم او شرکت کردند و واقعا ناراحت بودند.

پس پله سوم سه تا نشونه داره:

  1. خرید اتوماتیک
  2. احساس تعلق به اون کمپانی مثل یک گروه
  3. برقراری ارتباط احساسی

4. توانمندسازی

وقتی مشتری های شما میگن این کسب و کار منو خوشحال می کنه، زندگیمو تغییر داده و نمی دونم زندگیم بدون این محصول چه شکلی میشد وقتی هستش که شما به بالاترین سطح برند رو در مشتری ایجاد کردید.

شما در هر مرحله باید از خودتون بپرسید چطوری می تونم به پله های بعدی برای برندم دسترسی پیدا کنم.

هویت و شخصیت سازی برند

قبل از برند سازی یا برندینگ شما نیاز به هویت سازی دارید.

اگر مردم نتونن شما رو شناسایی کنند شما نمی تونید اعتبار سازی کنید و مردم نمی تونند شما را به دیگران معرفی کنن.

انتخاب نام، رنگ، لوگو، بسته بندی کالا، دکوراسیون، طراحی سایت، بروشور ها، داستان شما، هدف شما، طرز رفتار کارکنان شما و … جزو شخصیت سازی هستش که تو مقالات آینده راجعبه هر کدوم توضیح میدم.

و این لازم نیست دیداری باشه می تونه یک موسیقی باشه که هر وقت می شنوی به یاد اون برند می افتی یا یک احساس باشه مثلا هر وقت ساقه طلایی می خوری به یاد خاطرات خوب بچگی می افتی تمام حواس پنج گانه می تونن برای این شخصیت سازی به کار گرفته بشن.

اما چطوری بفهمیم شخصیت سازی رو به خوبی انجام دادیم؟ در ادامه با تست دست آشناتون میکنم.

تست شخصیت برند

اگر شما شخصیت سازی برند رو به خوبی انجام داده باشید. مخاطبی که برند شما رو می شناسه باید بتونه بدون دیدن لوگو و نام شما، شما رو شناسایی کنه.

اگر دستت رو جلوی لوگو و نام محصولی بگیری بازم می تونی شناسایش کنی؟ مثال:

برندسازی

اگر نظرات این مقاله به 100 عدد برسه (بجز پاسخ های خودم) یه مقاله مفصل درمورد برندسازی براتون می نویسم. در ضمن هر سوالی داری می تونی تو بخش نظرات ازم بپرسی.

جمع بندی

با رشد تکنولوژی و آسانی برقراری ارتباطات در کل دنیا برند یه یکی از مهم ترین دارایی های هر کسب و کار تبدیل شده.

درک برند و برندینگ می تونه تفاوت عظیمی در موفقیت و آینده کسب و کارتون ایجاد کنه.

اگر از این مقاله لذت بردی با دوستان و همکارانت به اشتراکش بزار.

اگر هم دوستداری از جدید ترین مقالات ما در رابطه با رشد و موفقیت کسب و کار به صورت رایگان اطلاع پیدار کنی در خبرنامه ایمیلی ما می تونی عضو بشی. کافیه ایمیلت رو در کادر زیر وارد کنی.

شاید از این مطالب مشابه هم خوشتان بیاید

2 دیدگاه دربارهٔ «برند چیست؟ هدف برند چیه؟ و 3 دلیل مهم اهمیت برند!»

  1. عالی بود من خیلی تو اینترنت درمورد برند تحقیق کردم اما مقاله شما هم خیلی کامل بود هم به ساده ترین شکل ممکن توضیح داده بودید
    با تشکر از مقاله خوبتون

    1. سجاد نورمحمدمنش

      خوشحالم این مقاله تونسته کمکتون کنه.
      کلی مقاله مفید داریم آماده می کنیم در مورد افزایش درآمد مدیریت و کسب و کار و … که در آینده منتشر می کنیم امیدوارم کمکتون کنه
      برای اطلاع ازشون در خبرنامه عضو بشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا